Calamiteiten

Coronavirus & de wereld op slot: wat betekent dit voor jouw vakantie?

Laatste update: vrijdag 27 maart, 09.30 uur

Het coronavirus houdt inmiddels de hele wereld in zijn greep. We begrijpen dat dit onrust veroorzaakt en krijgen dan ook veel vragen van onze vakantiegangers. Middels deze Q&A geven we graag antwoord op de meest gestelde vragen.

Hoewel we dit artikel zo up-to-date mogelijk proberen te houden, is het gezien de snelheid van de ontwikkelingen niet altijd mogelijk om de meest recente informatie te bieden. We zijn dan ook geen nieuwssite. We hebben als doel vooral om onze reizigers hier zo goed mogelijk voor te lichten met informatie rondom het coronavirus en de vragen die hierdoor leven onder onze vakantiegangers.

LET OP! Door de extreme drukte ervaren we op dit moment een langere wachttijd aan de telefoon. We informeren momenteel alle reizigers die t/m 31 maart zouden vertrekken en waarvan de reis niet doorgaat op volgorde van vertrekdata. Dit geldt ook voor een deel van de reizen in april. Heb jij nog niets gehoord? Mocht corona invloed hebben op jouw vakantie met vertrek na 1 april nemen we automatisch contact met je op.

We zijn wel bereikbaar via Facebook Messenger, maar houdt rekening met een langere responstijd en het feit dat we binnengekomen berichten op dit moment op volgorde van vertrekdatum afhandelen.

Ik ben ter plaatse, gaat mijn terugvlucht nog gewoon?

We begrijpen je bezorgdheid. Omdat jouw reis al is aangevangen, verzoeken we je echter contact op te nemen met de uitvoerende organisatie van jouw vakantie. Zij zijn altijd jouw aanspreekpunt ter plaatse, dus ook in dit geval.

Waarom is dit? Zij hebben – in tegenstelling tot ons – direct zicht op de lokale situatie en vluchtstatussen en kunnen je dus sneller op weg helpen. Je vindt hun gegevens op de reisbescheiden.

Indien de reis door onszelf wordt uitgevoerd (de reisbescheiden zijn dan van dé VakantieDiscounter), kun je contact opnemen met het noodnummer dat op de reisbescheiden staat of een berichtje sturen via Facebook Messenger.

Welke reizen zijn er al geannuleerd?

Als online reisbureau werken wij samen met diverse reisorganisaties. Deze organisaties bepalen nu – gezien de buitengewone overmachtssituatie – dag bij dag de annuleringen.

De volgende reizen zijn op dit moment reeds geannuleerd:

  • Corendon vindt het niet meer verantwoord om pakketreizen uit te voeren en schrapt daarom alle vakanties t/m 31 mei.
  • TUI heeft alle pakketreizen met vertrek t/m 30 april geannuleerd. Heb jij via ons een TUI-reis geboekt in deze periode? Dan heb je van ons een e-mail ontvangen met meer informatie.
  • De Jong Intra schort alle vakanties met vertrek t/m 30 april op; deze reizen zijn reeds geannuleerd. Reizigers die een De Jong Intra-vakantie bij ons hebben geboekt, hebben een mail ontvangen met meer informatie.
  • FTI annuleert alle vakanties met vertrek t/m 30 april. Reizigers die een reis via FTI bij ons hebben geboekt, hebben een mail ontvangen met meer informatie.
  • Bentour annuleert alle vakanties met vertrek t/m 20 april. Alle reizigers die dit betreft, hebben reeds een e-mail ontvangen.
  • SLR (Schauinsland Reisen) heeft alle reizen met vertrekdatum t/m 30 april geannuleerd. Indien dit jouw reis betreft, heb je inmiddels een e-mail ontvangen.
  • Alltours heeft al haar reizen t/m 30 april geschrapt. Reizigers die een Alltours-vakantie bij ons hebben geboekt, hebben een e-mail ontvangen met meer informatie.
  • ITS heeft al haar reizen t/m 30 april geannuleerd. Word jouw reis door deze organisatie uitgevoerd? Inmiddels heb je een e-mail ontvangen.

dé VakantieDiscounter stelt daarnaast zelf ook pakketreizen samen; jouw reisbescheiden zijn dan van dé VakantieDiscounter. Wij hebben besloten om alle eigen samengestelde reizen t/m 15 april te annuleren. Ook reizigers die dit betreft hebben inmiddels een e-mail ontvangen. Wanneer je geen e-mail hebt ontvangen is jouw reis dus niet door ons samengesteld, maar wordt deze uitgevoerd door een andere reisorganisatie. Welke dit is vind je terug in jouw bevestiging.

Valt jouw reis onder de hierboven genoemde regelingen en heb je geen e-mail ontvangen? Check dan even de ongewenste e-mail/spambox. In sporadische gevallen ziet de mailclient deze e-mails als spam.

Klopt het dat de hotels in Griekenland tot eind april gesloten blijven?

Ook wij hebben deze berichten ontvangen en na een eerste belrondje lijkt dit ook te kloppen. Omdat wij samenwerken met diverse reisorganisaties en partners zijn wij nog wel in afwachting van de officiële berichtgeving.

Wanneer wij officieel bericht hebben over jouw geboekte reis ontvang je van ons automatisch bericht. Houd er daarbij rekening mee dat wij op volgorde van vertrek werken en ook nu nog heel druk zijn met de mensen die in maart zouden vertrekken.

Het gaat om duizenden boekingen en we moeten roeien met de riemen die we hebben. We bedanken je daarom vast voor je geduld en begrip; we begrijpen dat de onzekerheid over jouw vakantie vervelend is.

Alle evenementen zijn tot juni afgelast. Geldt dat nu ook voor vakanties?

We krijgen de vraag veel n.a.v. de persconferentie op maandag 23 maart: ‘Gaan nu alle reizen ook geannuleerd worden?’. We geven hier graag uitgebreider antwoord op.

Er is door de overheid niets gezegd over reizen, net als dat er voor scholen en horeca nog niets is besloten voor de situatie na 6 april. Los daarvan kunnen er niet in één keer duizenden boekingen worden geannuleerd. Alle reisorganisaties werken zich een slag in de rondte, maar meegaan met de snelheid van het nieuws is in deze tijden niet haalbaar.

Als online reisbureau werken we met veel reisorganisaties, luchtvaartmaatschappen en hotelpartners samen. Elk van hen kijkt welke reizen al geannuleerd moeten worden en dit gaat op volgorde van vertrekdata. Wanneer wij bericht hebben over jouw boeking nemen we uiteraard contact met je op.

We vragen gezien deze buitengewone overmachtsituatie hierin om jouw geduld en begrip.

Als mijn reis wordt geannuleerd, ben ik dan mijn geld kwijt?

Wanneer er een negatief reisadvies geldt voor jouw bestemming ten tijde van vertrek of er is een invliegverbod zijn er gepaste regelingen waardoor je als klant nooit je betaalde reissom kwijt bent. Op dit moment wordt er veelal een voucher t.w.v. de reissom voor beschikbaar gesteld voor een nieuwe reis na alle corona-perikelen.

Kan ik (kosteloos) annuleren of omboeken voor mijn geplande reis?

Diverse reisorganisaties hebben besloten tot een bepaalde tijd (zie boven) hun reizen te schrappen. Betreffende reizigers zijn reeds ingelicht.

Voor reizen die nog niet zijn geannuleerd is nog niets bekend; we zijn in afwachting van de reisorganisaties en partners waar we mee samenwerken. Zij volgen alle ontwikkelingen in de wereld op de voet, om hier goed op in te kunnen spelen. We begrijpen dat deze onzekerheid vervelend is, maar moeten in deze buitengewone overmachtssituatie roeien met de riemen die we hebben.

Wanneer je niet in onzekerheid wilt blijven zitten, kun je ervoor kiezen zelf te annuleren. Houd er rekening mee dat dit op eigen kosten is. Neem contact op met onze klantenservice als je wilt dat wij de kosten voor je opvragen. Ook kan je vragen of er omboekingsmogelijkheden zijn.

Houd er rekening mee dat bij last minute vakanties (vertrek binnen nu en 6 weken) omboeken zelden mogelijk is; annuleren is dan de enige optie. Ook bij reizen die verder in de toekomst plaatsvinden, kunnen er beperkte omboekingsmogelijkheden zijn. Dit hangt af van de specifieke voorwaarden van jouw reis.

LET OP! Op dit moment worden we – en dat begrijpen we heel goed – overspoeld met aanvragen voor omboekingsmogelijkheden met vertrek na 1 mei. Hierbij moeten we helaas wel prioriteiten stellen. Onze prioriteit ligt nu bij mensen die vertrekken naar gebieden waar dat de komende weken niet mogelijk is. Boekingen met vertrek na mei worden hierdoor later opgepakt. We kunnen de mogelijkheden en kosten – die voor nu voor eigen rekening zijn – hierdoor pas volgende week of de week daarna opvragen.

Zijn er ook versoepelde omboekingsregelingen?

De uitdaging waar de reiswereld op dit moment voor komt te staan, is enorm. Men zet alle zeilen bij om zoveel mogelijk te betekenen voor klanten. De prioriteit ligt op dit moment bij het annuleren van de reizen waarvan al bekend is dat ze niet door kunnen gaan. Welke dat zijn, zie je hierboven.

Over de reizen later is nog veel onduidelijk. We begrijpen echter wel dat mensen die onzekerheid niet willen en graag omboeken. De mogelijkheden verschillen hiervoor per reis en hangen o.a. samen met de reisorganisatie die uw vakantie uitvoert. De uitvoerder van uw vakantie vindt u terug op uw bevestiging:

Onderstaande reisorganisatie hebben op dit moment een gepaste omboekingsregeling:

  • Voor reizen van TUI geldt een versoepelde omruilgarantie. Dit betekent dat je tot 7 dagen voor vertrek de bestemming of vertrekdatum kosteloos kunt aanpassen naar een andere reis van TUI (je kunt dus niet uit ons volledige aanbod kiezen). Als de reissom van de nieuwe vakantie hoger is, is de meerprijs voor eigen rekening. Is de nieuwe reissom lager? Dan wordt een maximaal verschil van 20% terugbetaald. Deze versoepelde omruilgarantie is geldig t/m 31 mei 2020 en is geldig voor alle reizen met een boekingsdatum tot 31 oktober 2020. De nieuwe vertrekdatum dient uiterlijk 31 maart 2021 te zijn. De nieuwe vakantie dien je uit te zoeken op de website van TUI en vervolgens kun je met onze klantenservice contact opnemen om hem in te laten boeken.
  • Voor een deel van de reizen van Alltours met vertrekdatum t/m 31 mei 2020 geldt dat deze kosteloos omgeboekt kunnen worden. Wil je weten of dit ook voor jouw reis geldt, neem dan contact met ons op.
  • Voor een deel van de reizen van FTI met vertrekdatum t/m 30 juni 2020 geldt dat deze kosteloos omgeboekt kunnen worden. Wil je weten of dit ook voor jouw reis geldt, neem dan contact met ons op.
LET OP! Op dit moment worden we – en dat begrijpen we heel goed – overspoeld met aanvragen voor omboekingsmogelijkheden met vertrek na 1 mei. Hierbij moeten we helaas wel prioriteiten stellen. Onze prioriteit ligt nu bij mensen die vertrekken naar gebieden waar dat de komende weken niet mogelijk is. Boekingen met vertrek na mei worden hierdoor later opgepakt. We kunnen de mogelijkheden en kosten – die voor nu voor eigen rekening zijn – hierdoor pas volgende week of de week daarna opvragen.

Als ik omboek naar een latere datum en we kunnen nog steeds niet reizen, wat dan?

Wanneer er een negatief reisadvies geldt voor jouw bestemming ten tijde van vertrek of er is een invliegverbod zijn er gepaste regelingen waardoor je als klant nooit je betaalde reissom kwijt bent. Op dit moment wordt er veelal een voucher t.w.v. de reissom voor beschikbaar gesteld voor een nieuwe reis na alle corona-perikelen.

Dit geldt nu voor huidige vakantie, maar ook zeker voor een evt. omgeboekte vakantie. Je kunt dus met een gerust hart omboeken!

Wat zijn de mogelijkheden om mijn reis te annuleren?

Wij kunnen ons voorstellen dat jij je zorgen maakt over jouw geplande vakantie. Als reisorganisatie houden wij de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus scherp in de gaten en informeren we jou persoonlijk indien er iets verandert.

Strikt gezien houden wij de richtlijnen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken aan én gelden er regelingen voor de landen waarbij het aanvliegen niet meer mogelijk is. Dit betekent niet dat als jij op een later moment op vakantie gaat, deze richtlijnen nog steeds gelden.

Op dit moment volgen wij de richtlijnen op van de reisorganisaties waarmee we samenwerken. Dit zijn veelal geannuleerde vluchten t/m 5 april.

  • Vertrek jij voor die tijd en heb je nog niets gehoord? Dan zijn we in afwachting van de uitvoerende reisorganisatie van jouw reis. Je kan bovenaan deze pagina precies zien voor welke reizen al wat besloten is. Wanneer we ook wat weten over jouw reis nemen we automatisch contact met je op.
  • Vertrek jij na die tijd en heb je nog niets gehoord? Dan is er nog niet bekend wat de invloed van het coronavirus op jouw vakantie is. Annuleren is dan enkel mogelijk op eigen kosten.

Op dit moment worden we – en dat begrijpen we heel goed – overspoeld met aanvragen voor omboekingsmogelijkheden met vertrek na 1 mei. Hierbij moeten we helaas wel prioriteiten stellen. Onze prioriteit ligt nu bij mensen die vertrekken naar gebieden waar dat de komende weken niet mogelijk is. Boekingen met vertrek na 1 mei worden hierdoor later opgepakt. We kunnen de mogelijkheden en kosten – die voor nu voor eigen rekening zijn – hierdoor pas volgende week of de week daarna opvragen.

LET OP! Ga je nu over tot annulering op eigen kosten en volgt er later alsnog een negatief reisadvies voor jouw bestemming of besluit de reisorganisatie de reizen te schrappen, dan is het helaas niet mogelijk deze kosten alsnog te verhalen op de reisorganisatie.

Kan ik evt. annuleringskosten verhalen op mijn reis- of annuleringsverzekering?

Situaties als deze worden in 99% van de gevallen niet gedekt door verzekeraars. Dit geldt ook als je via ons een verzekering hebt afgesloten; het coronavirus valt niet onder de dekking van Allianz, waar wij mee samenwerken voor annulerings- en reisverzekeringen.

Er zijn enkele verzekeraars waar je ook terrorisme en natuurrampen tegen een meerprijs kan laten meeverzekeren. Mocht dit bij jouw verzekeraar het geval zijn, kan het zijn dat zij het coronavirus hieronder laten vallen en dat je wel gedekt bent. Andere verzekeraars scharen dit niet onder een natuurramp.

Niet bij ons verzekerd? Vraag vooraf dan ook altijd even na bij jouw verzekeraar wat er voor jouw situatie geldt.

Ik moet het restantbedrag van mijn vakantie betalen, moet ik in deze situatie wel betalen?

Wij begrijpen dat je onzeker bent over de doorgang van jouw aanstaande vakantie. De coronacrisis vraagt wat dat betreft veel van jou en alle mensen om jou heen. En ook van ons overigens.

Als de restantbetaling voldaan moet worden, vragen we je deze toch te betalen. Het (op tijd) betalen van de reissom staat los van het eventueel niet doorgaan van de vakantie. Indien je niet tijdig betaalt annuleren wij jouw vakantie en kun je sowieso niet op reis. Dat is misschien ook wel wat je wilt in deze situatie, maar het is wel goed om rekening te houden met het volgende.

Wij berekenen in dit geval namelijk de geldende annuleringskosten altijd door aan de klant. Dit bedrag kan hoger zijn dan de eventuele aanbetaling. Ook kunnen er incassokosten berekend worden wanneer de betaling uitblijft. En feitelijk ben je dan een dief van jouw eigen portemonnee.

Want wanneer er een negatief reisadvies geldt voor jouw bestemming ten tijde van vertrek of er is een invliegverbod, dan zal de reis geannuleerd worden er zijn er gepaste regelingen waardoor je als klant niet zomaar jouw reeds betaalde reissom kwijt bent. Veel reisorganisaties en partners waar we mee samenwerken werken op dit moment daarvoor met een voucher t.w.v. de reissom voor een nieuwe reis na alle corona-perikelen. Deze is – ter bescherming van jou als consument –gedekt door de SGR.

We hopen dat we je hiermee gerust hebben gesteld en dat je ziet dat het juist in jouw voordeel is om de restantbetaling te voldoen.

Ik ben werkzaam in de zorg en ik ga binnenkort op vakantie. Wat moet ik doen?

De overheid heeft zorgpersoneel opgeroepen niet naar het buitenland te reizen. Als je gehoor geeft aan deze oproep kun je jouw reis annuleren. Hiervoor geldt dat annuleringskosten afhankelijk zijn van jouw reis en/of vertrekdatum. Enkel in het geval van een negatief reisadvies nemen wij de kosten voor onze rekening; daarbuiten ben je hier als klant zelf verantwoordelijk voor.

Wil je toch (op eigen kosten) annuleren? Raadpleeg dan de polisvoorwaarden van jouw reis- en/of annuleringsverzekering. Keert deze niet uit? Overleg dan met je werkgever of zij voor de annuleringskosten kunnen opdraaien.

Ik ga binnenkort op vakantie en zie dat er veel openbare gelegenheden als musea en restaurants gesloten zijn op mijn bestemming. Kan ik mijn reis om deze reden annuleren?

In diverse landen zijn er beperkingen op het openbare leven in de vorm van o.a. sluitingen van restaurants, musea en andere openbare instellingen. Helaas is dit geen geldige reden om jouw vakantie kosteloos te annuleren.

Wil je toch niet afreizen? Dan zijn annuleringskosten – want er is geen negatief reisadvies – voor eigen rekening. Neem contact op met onze klantenservice om de eventuele omboekingsmogelijkheden te bespreken of annuleringskosten op te vragen.

Houd er rekening mee dat bij last minute vakanties (vertrek binnen nu en 6 weken) omboeken zelden mogelijk is; annuleren is dan de enige optie. Ook bij reizen die verder in de toekomst plaatsvinden, kunnen er beperkte omboekingsmogelijkheden zijn. Dit hangt af van de specifieke voorwaarden van jouw reis.