NIEUWS

Schiphol-drukte: de meestgestelde vragen

Sinds de start van de meivakantie is het extreem drukte op Schiphol, veroorzaakt door personeelstekort. Er wordt vanuit Schiphol, de reiswereld en de overheid alles aan gedaan om dit in goede banen te leiden, maar wanneer de extreme drukte (en chaos) voorbij is, is lastig te voorspellen.

LET OP! Laatste update: 22 september. Hoewel we proberen dit artikel up to date te houden, ben je zelf verantwoordelijk om de situatie in de gaten te houden. We adviseren je dringend vlak voor vertrek de website van de luchtvaartmaatschappij en Schiphol te checken voor het laatste nieuws. Voor vragen over de doorgang van jouw reis & geannuleerde vluchten verwijzen we je naar dit artikel.

We krijgen – logischerwijs – veel vragen van reizigers met een vlucht vanaf Schiphol. De meestgestelde vragen hebben we hieronder op een rij gezet. Zo hopen we je snel op weg te helpen!

Hoe druk is het echt op Schiphol?

Laten we eerst even beginnen bij de herkomst van het probleem: de Schiphol-drukte wordt met name veroorzaakt door personeelstekort bij de beveiliging en dit zie je terug in lange wachtrijen bij de security (de check van jouw handbagage).

We kennen allemaal de foto’s die in de media worden getoond en ja, deze lange wachtrijen zijn echt reëel. Maar het is goed om te weten dat dit niet continu is. Afhankelijk van de vluchten op die dag zijn er piektijden.

We zien dit met name in de ochtend, mede veroorzaakt door dat mensen met een latere vlucht veel te vroeg naar de luchthaven gaan. Later op de dag is het nog steeds druk, maar signaleren we minder lange rijen.

LET OP! Dit is gebaseerd op ervaringen van klanten en medewerkers; het is een situatieschets en dit kan per dag afwijken.

Hoe lang van tevoren moet ik aanwezig zijn op Schiphol?

Normaliter hoor je voor een vlucht binnen Europa ca. 2,5 uur van tevoren aanwezig te zijn, voor een vlucht buiten Europa geldt 3 uur. Op dit moment is 2,5 uur echt aan de krappe kant. We adviseren we je nu minimaal 3,5 uur van tevoren aanwezig te zijn (ongeacht jouw vakantiebestemming).

Heeft het zin om nog eerder naar de luchthaven te gaan? Nee. Veel luchtvaartmaatschappijen hanteren geen andere openingstijden voor de incheckbalies en bagage drop-offs. Deze gaan doorgaans 3 uur voor vertrek open. Daarbij is er sinds vrijdag 3 april een nieuwe (pilot)regel; je mag pas 4 uur voor vertrek de vertrekhallen in. Hier hoopt Schiphol de rijen mee te verkorten doordat er dan geen mensen in staan die veel later dan jij vertrekken.

Wat kan je wel doen om wachttijden en stress te verminderen:

  • Wees ruim op tijd bij de incheckbalie of bagage drop-off.
  • Check vooraf online in als dit mogelijk is voor jouw vlucht. Je vindt hier meer informatie over in jouw boekingsbevestiging.
  • Neem wat eten & drinken mee voor als je onverhoopt lang in de rij staat.

Win ik tijd door alleen met handbagage te reizen?

Het echte probleem zit hem in de wachttijd bij de securiy. Juist; de plek waar je handbagage wordt gecontroleerd. Het helpt iets, maar het is niet dé oplossing. Plus: meer dan 4 uur van tevoren aanwezig zijn in de vertrekhal is niet meer mogelijk.

Kan ik omboeken naar een andere luchthaven?

In het nieuws werd onlangs aangegeven dat je jouw reisbureau of reisorganisatie kan vragen om jouw vlucht om te boeken. Dit klinkt fantastisch, maar is in de praktijk een stuk ingewikkelder. Of jouw vlucht omgeboekt kan worden, hangt af van o.a. de volgende aspecten:

  • Vliegt jouw luchtvaartmaatschappij wel naar jouw bestemming vanaf een andere luchthaven op de dag van vertrek? Dit is helaas geen standaard gegeven. Je kan dit zien op de website van de luchtvaartmaatschappij.
  • Wanneer vertrek je? Binnen zes weken voor vertrek is het helaas niet meer mogelijk om jouw reis te wijzigen (en dus ook niet de vlucht). Buiten de zes weken zijn kunnen we nagaan wat de opties zijn. Ook in dit geval zijn tickets soms niet te wijzigen.

Vertrek je buiten de komende zes weken én zijn er beschikbare vluchten via de luchtvaartmaatschappij? Je kan bij ons een aanvraag indienen via het contactformulier. Houd er echter rekening mee dat we enorm veel aanvragen krijgen en dat we door de onverwachte drukte de afgelopen periode nog achterlopen met eerdere verzoeken.

Het omboeken van een vakantie kost momenteel aanzienlijk meer tijd door lange wachttijden bij onze partners. We kunnen dus geen garanties geven hoe snel we jouw omboekverzoek in behandeling kunnen nemen en of dit daadwerkelijk gaat lukken.

LET OP! Bij het omboeken zijn wij altijd beperkt tot omboeken binnen het aanbod van dezelfde reisorganisatie en luchtvaartmaatschappij.

Wat is de verwachting voor de herfstvakantie?

Helaas, we hebben geen glazen bol. Er wordt wederom hard gewerkt aan oplossingen vanuit alle betrokken partijen. Hoe snel en in welke mate dit effect heeft, weten we natuurlijk niet. We gaan er vanuit dat het voorlopig druk blijft, maar hebben wel goede hoop dat dit beter zal worden dan de afgelopen periode.

Gaat mijn vlucht nog wel door?

In het nieuws komt regelmatig voorbij dat vluchten worden geannuleerd. En ja, dit gebeurt. Eigenlijk niet eens zozeer vanwege de drukte op Schiphol, maar nog meer door de personeelstekorten bij de luchtvaartmaatschappijen.

Dit is vervelend, simpelweg omdat we nooit garanties kunnen geven of een vlucht al dan niet doorgaat. Mocht jouw vlucht onverhoopt geschrapt worden, nemen we uiteraard contact met je op.